1.09.2016

Bigos po mojemu

Bigos zna każdy kto mieszka w Polsce, lecz nie każdy lubi.
Ja kiedyś niechętnie podchodziłam do tego dania, lecz kiedy wyjechałam na studia, to każda "wałówka" od mamci bardzo mi smakowała :) w tym- właśnie też bigos.

Mój bigos jest mieszanką wszystkich znanych mi przepisów, włącznie z recepturą mojej mamy.
Ja chciałam Wam przedstawić ten, który właśnie dzisiaj był u nas na obiad.
Zrobiłam go oczywiście za dużo i część zawekowałam, a jutro resztę zje mój facet.
Bigos jest dobrym "utylizatorem" mięsa, które np. nie chcemy zjeść -szynka, mięso z rosołu - ja lubię i jem, lecz mój facet już niestety nie. Jednak danie jako całość bardzo smakuje, pomimo braku grzybów, śliwek czy wina. U mnie w domu nigdy nie dodawano takich rzeczy do bigosu, więc ja też nie dodaję. Może kiedyś spróbuję urozmaicić w ten sposób.



Składniki:
Pół główki białej małej kapusty
0,5kg kiszonej kapusty
2 małe cebule (może być jedna duża)
300 g  szynki wieprzowej - może być łopatka wieprzowa
1 duża pętelka kiełbasy
plastry szynki (jaka tam wam zostanie w lodówce - opcjonalnie)
mięso z kurczaka (chodzi mi tutaj o wykorzystanie np mięska z rosołu)
olej do smażenia
ziele angielskie kilka kulek
łyżeczka ziarenek kminku
liść laurowy - ja dałam z 5-6 listków
koncentrat pomidorowy (wg uznania)
papryka słodka/ostra (kto jak lubi)
sól pieprz wg uznania
przypawa do bigosu (wg uznania- doprawiam kiedy coś mi nie wychodzi ;))

Na samym początku szatkuję białą kapustę (radzę sobie samym nożem, nie dorobiłam się jeszcze szatkownicy ;)), wrzucam do dużego garnka, zalewam wodą, solę- gotuję do miękkości. Kapustę kiszoną lekko odsączam z wody, kroję na mniejsze części, wrzucam do odpowiedniego garnka, zalewam wodą- gotuję do miękkości razem z zielem angielskim, kminkiem i liściem laurowym.  Wychodzi to ok. 30-45 min.
W międzyczasie cebulę kroję i podsmażam na patelni do złotego koloru oraz przygotowuję sobie po kolei: łopatkę,kiełbasę i resztę mięsa - kroję i podsmażam na patelni.
Białą kapustę odsączam z wody (zostawiam troszkę wywaru - około szklanki), to samo robię z kapustą kiszoną (podobnie- zostawiam wywar, tutaj troszkę więcej około trzech szklanek).
Łączę kapusty razem z wywarami, dodaję mięso i mieszam wszystko razem.
Na końcu dodaję koncentrat pomidorowy, paprykę i generalnie doprawiam do smaku.


A wy jak przygotowujecie swój bigos ?



Etykiety:

Komentarze (0):

Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]

<< Strona główna